18-01-2024 | 13:12
Henk Vossen trapt 57e seizoen af in Rallye Monte Carlo
Rallyrijder
Henk Vossen uit Tegelen staat op donderdag 25 januari te midden van de complete
wereldtop aan de start van de 92e Rallye Automobile Monte Carlo,
zoals de openingswedstrijd van het FIA World Rally Championship officieel heet.
Samen met zijn nieuwe navigator Willem Vissenberg neemt de coureur van het
Helichem Rally Team al voor de dertiende keer deel aan zijn favoriete rally uit
het WK. Dit jaar wordt weer een bijzondere editie voor de Limburger, want
Vossen start met een compleet nieuwe Hyundai i20 Rally2.
“We zullen
even nodig hebben om te wennen aan de nieuwe auto en ook de samenwerking met
Willem Vissenberg heeft tijd nodig om tot een geoliede eenheid te groeien,”
tempert Henk Vossen de verwachtingen. “In dit deelnemersveld met veel jonge
hongerige wolven heeft zelfs een sluwe vos als ik niets te zoeken. Ik heb al
meer dan voldoende bekers gewonnen, dus dat is niet onze drijfveer,” weet de
78-jarige rallyrijder, die aan zijn 57e seizoen begint; deze ‘Monte’
is al zijn 43e deelname aan een WK-wedstrijd. “Maar we zijn
natuurlijk wel competitief ingesteld, dus we mikken op een plaatsje bij de
eerste veertig in het eindklassement.” Vossen maakte onlangs op het circuit van
Zandvoort kort kennis met zijn nieuwe rallybolide: “Maar dat is niet te
vergelijken met de omstandigheden die we in de ‘Monte’ zullen aantreffen.” De
klassementsproeven in deze winterse rallyklassieker zijn vaak (deels) bedekt
met sneeuw en ijs en dat maakt het tot een onvoorspelbaar evenement.
Daarover weet
Willem Vissenberg mee te praten. Hij staat voor zijn eerste WRC-ervaring: “Ik
was zeer verheugd toen Henk mij belde om te vragen of ik dit seizoen bij hem
wil instappen en op de ‘hot seat’ wil plaatsnemen,” aldus de 20-jarige
navigator uit Sprundel, die ondanks zijn jonge leeftijd al kan bogen op een mooie
staat van dienst. Hij navigeerde al tien keer aan de zijde van Martin van
Iersel in diens Hyundai i20 en brengt zo voor Henk Vossen praktische kennis van
die auto mee. Ook zat Vissenberg al eens naast Richard Pex in een Citroën C3
Rally2 in een Belgische rally en naast Kees Burger in een Skoda Fabia Rally2 tijdens
een rally in Finland.
De Rallye
Monte Carlo begint op woensdag 24 januari met de ‘shake down’ in Gap, waar de
deelnemers de laatste afstelling aan hun auto’s kunnen doen, voordat op
donderdag 25 januari even voor vijf uur ’s middags voor het Casino van Monaco
de startvlag valt. Die eerste donderdag staan er twee klassementsproeven op het
programma. Op vrijdag en zaterdag zijn er zes snelheidstests per dag voorzien;
op zondag 28 januari moeten de deelnemers dan nog drie proeven afwerken,
voordat ze weer in Monaco zullen finishen. Zeventien klassementsproeven met een
gezamenlijke lengte van 325 km en ruim 1.325 km aan verbindingsetappes zullen
veel vragen van de equipes: “Met zo’n 10.000 bochten zal ik heel veel pace
notes voorlezen aan Henk,” weet Willem Vissenberg. Aan Henk Vossen de taak om
die goed te vertalen naar de juiste bochtensnelheden. “Vorig jaar lag de hele
rally er droog bij; ik hoop toch op iets meer winterse omstandigheden, dat
maakt de uitdaging en het plezier des te groter,” meent Vossen.
Voor Henk
Vossen staat het programma voor komend seizoen nog niet helemaal vast. Al wil
hij net als in 2023 opnieuw aan de start komen van nog twee andere WRC-evenementen:
de Rally van Kroatië in april en de Central European Rally in november. In
eigen land staat uiteraard zijn favoriete ELE Rally (24/25 mei) op het
programma: “De ELE Rally is eigenlijk mijn thuisrally geworden en ik bewaar
daar heel goede herinneringen aan,” aldus Vossen, die deze Brabantse klassieker
al vier keer op zijn naam mocht schrijven (1989, 1982, 1981 en 1980).